U Uranie 18, Praha 7, 170 00
+420 725 719 563
petr.hedrlin@3epraha.cz

Performance se Solidworks

Podpora výuky CAD/CAM ve školách

Performance se Solidworks

La Machine je společnost, kterou v roce 1999 založil François Delarozière. Vznikla pro umělce, techniky a divadelní návrháře, kteří spolupracovali na neobvyklých objektech městských performancí, jejichž součástí je vystoupení velkých fantazijních strojů. V jejich akcích jim města slouží jako výstaviště nebo jako ohromné divadelní jeviště. Akcemi chtějí nejen trochu změnit pohled lidí na jejich městské prostředí, ale také se zamyslet nad budoucností městské architektury. Společnost La Machine se nyní věnuje zakázkovým pouličním performancím, ale také projektům renovací měst na celém světě. Navíc se tato nezisková organizace podílí na výuce studentů performančního umění a vychovává nové performery, kteří se tak stávají součástí uměleckých tradic a sdílení jejich znalostí.

Díla a výtvory společnosti najdete po celé Evropě, ale centrum jejich práce je v Nantes. Společnost využívá pohybové výrazové umění už přes dvacet let a navrhuje scény pro akce plné emocí. „Naše show vyprávějí příběhy ve stylu bylo – nebylo,“ vysvětluje Frédette Lampre, manažer pro styk s veřejností a komunikaci. „ S modely vysokými několik metrů, které se volně pohybují ulicemi v našich performancích. Příkladem může být jedna z našich produkcí Strážce chrámu, která byla vytvořena na žádost města Toulouse a která  po čtyři dny vyprávěla užaslým obyvatelům Toulouse starověkou řeckou pověst o Mínotaurovi.“

Tvoříme umění s technologií Solidworks

Tým konstruktérů ve společnosti La Machine využívá software SOLIDWORKS od roku 2012. „V roce 2017 jsme překonali milník, když jsme získali 20 licencí a začali jsme software využívat každý den,“ říká ředitel výzkumu Marc Lairet.

Podívejme se podrobněji na to, jak projekt v La Machine vzniká! Návrh začíná nápadem uměleckého ředitele společnosti La Machine, François Delaroziere, který dokáže převést do vizuální podoby i ty nejdivočejší sny. Poté je na řadě umělecké ztvárnění pouliční produkce, do kterého se promítá zadané sdělení pro město. V dalším kroku se pak ze dřeva postaví model v měřítku 1:10. Pokud je tento počáteční projekt schválen, naskenuje se do softwaru SOLIDWORKS.

V galerii Galérie des Machines si dnes můžete prohlédnout první výtvor tvořený touto technologií, gigantického cedrového kolibříka, který byl vytvořen na počátku roku 2018. Dnes tvoří součást expozice Volavčího stromu (l’Arbre aux Hérons) v galerii a jen pro představu: Je to křehký a barevný pták vážící 10 kg, který od špičky zobáku ke konečkům pírek měří 1,5 metru.

Od návrhu v hlavě po skutečný model

Od základního nápadu se vše navrhuje a vytváří digitálně. Podle návrhu se vytvoří dřevěný model, který zpodobňuje koncepci a umělecký záměr projektu a na kterém si autoři ověřují, že lze myšlenku proměnit ve skutečnost. A následně přichází ke slovu SOLIDWORKS. „Tvar modelu se naskenuje do SOLIDWORKS“ říká Marc Lairet. „Všechny mechanické systémy pak konstruujeme v softwaru SOLIDWORKS. To je nutný krok pro všechny naše návrhy. Když se jedná o ohromné modely, které se budou pohybovat ulicemi v davu lidí, je samozřejmě nutná velká přesnost. Společnost La Machine nechce nic riskovat, vše musí splňovat předpisy a být absolutně bezpečné.  „Potřebujeme důkladné výpočty, abychom měli rozměry naprosto přesně. Kinematika hraje v cyklu vývoje projektu zásadní roli. Musíme simulovat pohyby modelu, abychom si byli jistí, že budou funkční a budou vypadat autenticky. Pohyb musí být co nejpřirozenější, abychom podnítili představivost veřejnosti.“

Ani toto by nešlo provést bez softwaru SOLIDWORKS. Jakmile jsou všechny kroky dokončené a virtuální model se přesně shoduje s původní koncepcí a návrhem, kreativní tým schválí projekt k výrobě. Pro ni jsou nezbytné podrobné plány včetně výkresů, detailů a seznamů dílů. „Naši výrobní mistři jsou experti na projekty ve velkém měřítku. Někdy musíme využít externích dodavatelů, zvláště pro obrábění, a v takových případech SOLIDWORKS znovu osvědčuje svoji hodnotu, protože zajistí jednoduchou, rychlou a efektivní výměnu informací.“

Závěrečné úpravy provádějí řemeslníci v dílně. Hotové modely, kromě využití na uličních performancích, uchováváme v našem bestiáři Machines de l’Île. „Dosáhnout toho všeho by bez společností SOLIDWORKS nebo VISIATIV bylo mnohem obtížnější,“ potvrzuje Marc Lairet. „Projevily nám důvěru a investovaly do projektu, který možná vypadal trochu bláznivě, protože nemá mnoho společného s průmyslovými výzvami, s nimiž se denně potýkají ostatní uživatelé řešení Dassault Systèmes. Nyní je naše kreativita téměř bez hranic – jediným omezením je technická realita našich projektů. Možné je všechno!“. Frédette Lampre to shrnuje: „Od nápadu „bylo nebylo“ až po show na ulicích nám software SOLIDWORKS umožňuje realizovat ty nejdivočejší sny, naprosto monumentální stroje, uskutečnit naše nejkrásnější příběhy a oživit je – ve městech, kde mohou všechny opravdu potěšit.“

 

Napsat komentář