U Uranie 18, Praha 7, 170 00
+420 602 363 446
josef.sir@3epraha.cz

Solidworks for Kids

Podpora výuky CAD/CAM ve školách

Solidworks for Kids

Učitelské inspirace a Apps for Kids Classroom

SOLIDWORKS, který je známý svou širokou rodinou aplikací a programů spojených s tímto jménem a je synonymem pro moderní CAD program, ať již pro odbornou výuku nebo široké firemní využití přichází na trh s programem, který je určen dětem již od 5 let na podporu technické a polytechnické výchovy, modelování a konstruování. A to vše neuvěřitelně hravou a zábavnou formou.

V tomto prvním díle našeho článku se s námi podívejte na příběh Michaela Steevese, senior produktového manažera SOLIDWORKS, jehož jméno je spojené s programem SOLIDWORKS FOR KIDS.

Michael Steeves měl jednoduché přání: zapojit své dovednosti do života do místní komunity. Jeho nejstarší dcera začala chodit do školy a on hledal způsob, jak využít nejen její volný čas, ale i ostatních dětí. Základní škola jeho dcery měla volnočasový program plný aktivit, od nejrůznějších sportů, tanečních kurzů, lekcí hudby a umění až po kroužek, kde se děti učí programovat s využitím programu Scratch.  Pro 3D modelování ale nic nebylo. A Michael, senior produktový manažer SOLIDWORKS, má ve svém oddělení na starosti 3D design.

Michael proto vymyslel učební plán s využitím programu  Apps for Kids Classroom. Tento program je určen pro děti a je souborem aplikací navržených k tomu, aby se děti s využitím technických pracovních postupů seznamovaly s principy konstrukcí a a jejich navrhování.  Rozhraní Učebna/Classroom umožňuje učitelům vytvářet samostatné skupiny, kde mohou žáci navrhovat a sdílet své projekty v jednom digitálním prostoru. Umožňuje lepší organizaci a umožňuje učitelům udržovat si přehled o tom, na čem jejich žáci pracují.

V rámci prezentace produktu je součástí Michaelovy práce ve společnosti DASSAULT SYSTEMES tvorba nových materiálů, které zákazníkům ukazují  nástroje a funkce produktů SOLIDWORKS a 3D EXPERIENCE. A když ho napadlo vytvořit program pro zájmové kroužky (pro třetí, čtvrté a páté třídy) hledal podporu u instruktorů kroužků ve škole své dcery a společně vytvořili učební plán pro Apps for Kids, kde nejdůležitějším cílem je, aby to žáky a děti bavilo.

Děti staví most

Příklad, který Michael rád používá, když představuje svůj plán pro Apps for Kids, je jeho výuková lekce se stavbou mostu. Michael ukáže svým žákům model na obrázku, který postavil v aplikaci Shape It, a požádá je, aby navrhli mezi oběma částmi most, aniž by pro svoje stavby použili červeně označených částí.  „Je to dobrý postup, protože při tom děti musí najít činnosti, které při tvarování řeší, jako je vyhlazení hran nebo spojení prvků. A to mě dává prostor pro další náplň výukové hodiny,“ říká Michael.

„Existují různé pohledy i cesty k řešení úkolu. Můžeme navrhnout různé koncepty a vytvořit různou realitu. A myšlenka mostu je skvělá, konceptem mostu je spojit dvě oddělené oblasti. Spojit můžeme stavebně dvě různé oblasti nebo lidi při komunikaci“ vysvětluje Michael, proč ho myšlenka stavby mostu tak zaujala.

„V naší oblasti Seattlu jsme slavní mostem West Seattle. A všechny děti ho dobře znají a viděli i celou řadu jiných mostů“ vysvětluje dále Michael. Proto začíná svou výuku prezentací, kterou vytvořil v aplikaci Capture It a která je plná obrazů mostů, včetně mostu West Seattle. Ukazuje jim různé způsoby překonání prostoru mostem a připomíná otázky, které v úvodu zazněly při hledání spojování tvarů a ukáže jim, jak lze používat spojovací nástroje pro řešení úkolu.

Michael otevře svůj model v rozhraní Apps for Kids Classroom. Stejný model, se kterým pak budou pracovat žáci sami. Několikrát demonstruje použití „můstkového nástroje“, pomocí tlačítka Zpět opravuje všechny chyby, které udělá.

„Snažím se před nimi dělat chyby,“ říká Michael. „Mohou si pak říct: Hej, pan X je dospělý a pořád dělá chyby, takže je v pořádku dělat chyby. Neříkám to sice nahlas, ale pokouším se jim vštípit koncept, že je normální něco zkoušet a když se mi to nelíbí, zkoušet to znovu“ dodává se smíchem.

Poté, co ukáže svým studentům svůj příklad, vyhlásí odvážnou výzvu: „Kdo si myslí, že to dokáže lépe? Ukažte mi to! “ A zbylou část hodiny pak žáci pracují na počítači při stavbě mostů a přípravě pro 3D tisk jejich modelů.

„Mluvíme při tom o konceptech 3D tisku, podpůrných materiálech pro tisk i věcech, na které je třeba dávat pozor,“ říká. „Snažím se být co nejjednodušší, aby mě žáci správně pochopili. Pak jim dám výzvu: Myslíte si, že můžete svůj most upravit tak, aby nevyžadoval podpůrný materiál při 3D tisku? A pak využijeme aplikaci Print It, protože si můžeme prohlédnout, jak se postupně mosty tvoří. A děti pak mohou opět v počítači opravovat své návrhy modelů aplikaci Shape It.

Apps for Kids pro školy

V hodinové výuce stráví Michael patnáct minut přednáškami a pak nechá žáky čtyřicet pět minut pracovat na jejich počítačích. Navrhují a modelují své nápady a učí se, jak CAD funguje, zábavným a přístupným způsobem. A Michael má celou řadu rad a tipů pro učitele, na které se podíváme v druhém díle našeho článku.

Školy a učitelé si mohou snadno vyzkoušet Apps for Kids Classroom.s jeho výukovými plány, a to jak ve školních hodinách, tak i pro zájmové kroužky Další informace najdete na Apps for Kids a Apps for Kids Classroom Pokud by vaše škola nebo organizace chtěla vyzkoušet tuto aplikaci, napište nám, rádi vám poradíme, jak postupovat.

 

Napsat komentář